FAQ items aan het laden...

Heb je zojuist een sms van jezelf ontvangen?

During the first six months of 2021 SMS-based phishing skyrocketed by nearly 700%. Learn the best smishing scams to watch out for.

Hoeveel sms-berichten van bedrijven ontvangt u vandaag in vergelijking met ongeveer twee jaar geleden? Als je zoals veel mensen bent, zijn het er nogal wat meer.

Dit komt omdat retailers zijn begonnen met het omzeilen van opgeblazen e-mailinboxen. Ze dringen er bij consumenten op aan om zich aan te melden voor sms-waarschuwingen voor het volgen van zendingen en verkoopberichten. Ook de medische industrie heeft zich bij de trend aangesloten. Apotheken sturen automatische navulberichten en dokterspraktijken sturen sms-afspraakherinneringen.

ITR Automatisering

Dit soort teksten kunnen handig zijn. Maar winkels en medische praktijken zijn niet de enigen die uw aandacht per tekst trekken. Cybercriminelen gebruiken ook sms-berichten om phishing te versturen.Phishing by SMS is “smishing,” and it’s becoming a major problem.

In 2020 steeg smishing bijvoorbeeld met 328% en tijdens de eerste zes maanden van 2021 schoot het bijna 700% omhoog. Phishing via sms is een groot risicogebied geworden. Vooral omdat bedrijven gegevensbeveiliging aanpassen aan een meer afgelegen en mobiel personeelsbestand.

Hoe kan ik mezelf sms’en?

Als je nog geen sms hebt ontvangen om alleen je eigen telefoonnummer als afzender te vinden, dan zul je dat waarschijnlijk snel doen. Deze smishing-zwendel doet snel de ronde en zorgt voor veel verwarring. Verwarring is goed voor oplichters. Het zorgt er vaak voor dat mensen op een kwaadaardige link in een bericht klikken om meer details te weten te komen.

Cybercriminelen kunnen ervoor zorgen dat het lijkt alsof een sms-bericht van uw nummer komt. Ze maken gebruik van VoIP-verbindingen en slimme spoofingsoftware.

ICT Specialist nodig?

Bent u op zoek naar een ICT specialist of bent u ontevreden over uw huidige dienstverlener? Dan kom ik graag in contact om uw wensen en vragen te beantwoorden.

Neemt u contact op via de contact pagina, of stuur voor direct contact een WhatsApp bericht.

Als je dit ooit ziet, is het een grote weggever dat dit een sms-phishing-zwendel is. U moet op geen enkele manier met het bericht communiceren en het in plaats daarvan verwijderen. Sommige providers bieden ook de mogelijkheid om een ​​scam-sms te verwijderen en te melden.

Populaire Smishing-zwendel om op te letten

Smishing is op dit moment erg gevaarlijk omdat veel mensen zich er niet van bewust zijn. Er is een vals gevoel van veiligheid. Mensen denken dat alleen degenen aan wie ze het hebben gegeven hun telefoonnummer zullen hebben.

Maar dit is niet het geval. Mobiele nummers zijn beschikbaar via zowel legitieme als onwettige methoden. Adverteerders kunnen er online lijsten van kopen. Datalekken die klantinformatie blootleggen liggen voor het grijpen op het Dark Web. Dit is inclusief mobiele nummers.

Minder dan 35% van de bevolking weet wat smishing is.

Het is belangrijk om te begrijpen dat phishing-e-mailzwendel verandert. Ze zijn geëvolueerd naar sms-zwendel die er anders uit kan zien en moeilijker te detecteren is.

U kunt bijvoorbeeld het e-mailadres niet controleren om te zien of het legitiem is. De meeste mensen zullen het legitieme nummer niet kennen waar Amazon-verzendupdates vandaan komen.

Sms-berichten gebruiken ook vaak die verkorte URL’s. Deze maskeren de echte URL en het is niet zo eenvoudig om eroverheen te bewegen om het op een telefoon te zien als op een computer.

Je moet je bewust zijn van wat er is. Hier zijn enkele van de populaire phishing-scams die u binnenkort in uw eigen sms-berichten kunt zien.

Probleem met een levering

Wie houdt er niet van om pakketten te krijgen? Deze smishing-zwendel maakt gebruik van dat feit en beweert afkomstig te zijn van een bekende verzender zoals USPS of FedEx. Er staat dat er een pakket wordt opgehouden voor bezorging omdat er meer details nodig zijn.

De link kan gebruikers naar een formulier leiden dat persoonlijke informatie vastlegt die wordt gebruikt voor identiteitsdiefstal. Een tactiek die deze zwendel gebruikt, is om een ​​klein geldbedrag te vragen om een ​​pakket vrij te geven. Oplichters hebben de site gemaakt om uw creditcardnummer te krijgen.

Valse afspraakplanning

Deze zwendel overkwam een ​​gemeenschap in South Carolina. Ze hadden onlangs een installatie van AT&T-glasvezelinternetlijnen in hun buurt. Na de installatie deed AT&T een klantrit om mensen aan te melden voor de service.

Gedurende deze tijd meldde een huiseigenaar dat hij een sms-bericht had ontvangen. Het deed alsof het van AT&T was over het plannen van zijn glasvezelinternetinstallatie. Hij vond het verdacht omdat het adres dat ze gaven niet klopte. De oplichter had gewild dat hij persoonlijke gegevens terug zou sms’en.

Ontvang uw gratis geschenk

Een andere recente smishing-zwendel is een sms-bericht dat niet zegt van wie het afkomstig is. Er staat: “Bedankt voor uw recente betaling. Hier is een gratis geschenk voor u.” Onderaan het bericht staat een link.

Dit is een wijdverbreide zwendel die velen online hebben opgemerkt. En het is een voorbeeld van een oplichter die een gemeenschappelijk feit gebruikt. Het feit dat de meeste mensen onlangs een soort rekening zouden hebben betaald en de tekst zouden hebben aangezien voor een bedrijf dat ze kennen. Het lokt ook mensen naar binnen met de belofte hen een gratis geschenk te geven.

Heeft uw mobiele apparaat de beveiliging die het nodig heeft

Smishing-scams zijn erg slim en kunnen uw apparaat gemakkelijk met malware infecteren. Hebt u de juiste veiligheidsmaatregelen (mobiele antivirus, DNS-filtering, enz.)?

Zo niet, bel ons dan. Wij kunnen helpen!

Neem gerust vrijblijvend contact op om van gedachten te wisselen.

Op zoek naar een specifiek onderwerp?

Doorzoek het archief