Uw VoIP-netwerk waterdicht maken (zes tips om uw VoIP te beschermen tegen cyberaanvallen)
Er is bijna geen telefoonsysteem in een bedrijf dat beter is dan VoIP als het gaat om efficiëntie en flexibiliteit.
Uw VoIP-netwerk waterdicht maken (zes tips om uw VoIP te beschermen tegen cyberaanvallen)
Er is bijna geen telefoonsysteem in een bedrijf dat beter is dan VoIP als het gaat om efficiëntie en flexibiliteit. Het is echter niet immuun voor cyberaanvallen. Ontdek hoe u uw VoIP ASAP kunt beveiligen.
Welk communicatiesysteem gebruikt u voor uw bedrijf?
Ik vroeg het omdat veel moderne bedrijven nu zijn overgestapt op het Voice Over Internet Protocol (VoIP).
Met deze technologie kunnen werknemers spraakoproepen voeren via alleen hun internetverbinding.
Het is vaak een verstandige keuze, aangezien het gebruik van VoIP verschillende voordelen voor een bedrijf met zich meebrengt.
Voordelen zijn onder meer lagere bedrijfskosten, meer gemak dan traditionele services, verbeterde toegankelijkheid, grotere schaalbaarheid en de mogelijkheid om te multitasken. VoIP wordt ook geleverd met geavanceerde functies voor teams van elke omvang, is volledig draagbaar en biedt superieure spraakkwaliteit.
VoIP-systemen hebben echter ook beperkingen, waarbij cyberaanvallen hun grootste nadeel zijn.
Het goede nieuws is dat het mogelijk is om het VoIP-systeem van een bedrijf te beschermen tegen hackers. En als u dit al in uw bedrijf heeft geïmplementeerd, is het nog niet te laat om het te beveiligen.
Lees verder om de meest voorkomende bedreigingen voor uw netwerk te ontdekken en tips om ze te voorkomen.
DE NOODZAAK VAN VOIPBESCHERMING
Alle VoIP-systemen hebben een stabiele internetverbinding nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas maakt hun betrouwbaarheid op internet hen kwetsbaar voor verschillende beveiligingsproblemen.
Enkele van de meest voorkomende zijn:
BEVEILIGINGSPROBLEEM #1. DENIAL OF SERVICE
Denial of Service (DoS) is een veelvoorkomende bedreiging voor VoIP-systemen die bestaat uit aanvallen die zijn ontworpen om een machine of netwerk uit te schakelen en ontoegankelijk te maken voor gebruik.
Wanneer dit gebeurt, hebben legitieme gebruikers van VoIP-technologie mogelijk geen toegang tot hun informatiesystemen en apparaten. En callcenters kunnen worden beïnvloed door een lagere gesprekskwaliteit, uptime en latentie.
BEVEILIGINGSPROBLEEM #2. War dialing
War dialing is een aanval die de private branch exchange (PBX) van het bedrijf bestuurt en scant naar andere telefoonnetwerken. Dit betekent dat hackers nummers kunnen bellen en verbinding kunnen maken met modems en andere extensies.
BEVEILIGINGSPROBLEEM #3. TOLFRAUDE
Tolfraude is een bedreiging die bestaat uit het bellen naar buitenlijnen vanuit het bestaande systeem van een bedrijf.
Hackers zullen bijvoorbeeld dure internationale nummers bellen om de tolheffingen voor uw bedrijf in rekening te brengen.
BEVEILIGINGSPROBLEEM #4. PHISHING
Dit is een veelvoorkomende bedreiging waarbij aanvallers frauduleuze berichten verzenden die bedoeld zijn om slachtoffers te misleiden om gevoelige informatie te onthullen. Vaak gaven de nietsvermoedende slachtoffers informatie over wachtwoorden, interne IP-netwerken en soortgelijke gegevens vrij.
BEVEILIGINGSPROBLEEM #5. MALWARE
Het is een bedreiging waarbij aanvallers schadelijke software installeren via e-mail of telefoon. Een bestand of code wordt via een netwerk afgeleverd en heeft als doel de informatie in een systeem te infecteren, stelen of verkennen.
Nadat ze het systeem met malware hebben geïnfecteerd, kunnen VoIP-hackers uw netwerk binnendringen en toegang krijgen tot kritieke bedrijfsinformatie
ICT Specialist nodig?
Bent u op zoek naar een ICT specialist of bent u ontevreden over uw huidige dienstverlener? Dan kom ik graag in contact om uw wensen en vragen te beantwoorden.
Neemt u contact op via de contact pagina, of stuur voor direct contact een WhatsApp bericht.
BEVEILIGINGSPROBLEEM #6. OPROEP ONDERSCHEPPING
De aanvaller van het onderscheppen van oproepen gebruikt onbeveiligde netwerken om het Session Initiation Protocol (SIP)-verkeer te onderscheppen dat dient voor het initiëren, onderhouden en beëindigen van realtime spraak- en videosessies.
Een slachtoffer van een oproeponderscheppingsaanval kan bijvoorbeeld worden doorgestuurd naar een andere lijn die door de hacker wordt gehost
6 TIPS VOOR HET VERHOGEN VAN VOIP-BEVEILIGING
Gezien de verscheidenheid aan bedreigingen die door aanvallers op VoIP-systemen worden opgelegd, is het noodzakelijk om uw VoIP-beveiliging zo snel mogelijk te optimaliseren.
Hier zijn 6 waardevolle tips om u op weg te helpen.
TIP #1. EEN FIREWALL INSTELLEN
Beveiligde firewalls zijn nodig voor alle VoIP-systemen. Het is belangrijk om uw VoIP-software en hardware-firewalls informatie te laten scannen die het systeem in en uit gaat en ervoor te zorgen dat deze veilig is.
Als spam of een bedreiging uw kant op komt, zal de firewall deze identificeren en er controle over krijgen, waardoor uw systeem wordt afgeschermd tegen de aanval.
Ook zorgt een goede firewall ervoor dat de datapakketten die u verzendt ongehinderd kunnen reizen.
TIP #2. GEBRUIK STERKE WACHTWOORDEN
Uw VoIP-systeem verschilt niet van andere software of platforms die u gebruikt voor het verwerken van gevoelige informatie. Om deze reden moet het worden beschermd met sterke en regelmatig bijgewerkte wachtwoorden.
Streef naar combinaties van minimaal 12 tekens, inclusief cijfers, hoofdletters en kleine letters en speciale symbolen. En voor ultieme bescherming kies je voor wachtwoorden die bestaan uit een willekeurige tekenreeks.
Het is van cruciaal belang om een wachtwoord in te stellen zodra u uw VoIP-systeem configureert. Anders vergeet u het later waarschijnlijk.
Houd er ook rekening mee dat sommige VoIP-telefoons worden geleverd met vooraf ingestelde wachtwoorden, die vaak openbaar beschikbaar zijn. Daarom moet je de jouwe veranderen zodra je de kans krijgt.
Probeer uw wachtwoorden idealiter elke drie maanden te wijzigen.
TIP #3. BELLEN BELLEN
Veel VoIP-aanvallen vinden plaats als gevolg van tolfraude. Dus als uw bedrijf lokaal actief is, hoeft u de optie voor internationaal bellen niet ingeschakeld te hebben. Hierdoor kunt u aan de veilige kant zitten en voorkomen dat u dure rekeningen betaalt waarvoor u niet eens verantwoordelijk was.
U kunt uw VoIP-service 0900 nummers laten blokkeren om tolfraude te voorkomen
TIP #4. MOEDIG UW TEAM AAN OM VERDACHT GEDRAG TE MELDEN
Veel van de VoIP-aanvallen komen binnen vanwege onverantwoord gedrag. Om dit te voorkomen, moet u uw team informeren over hoe ze hun werk het beste kunnen doen zonder de beveiliging van het systeem aan te tasten.
Om te beginnen moeten ze weten hoe ze ongebruikelijke netwerkactiviteit kunnen herkennen, wachtwoorden kunnen verwerken en verdacht gedrag kunnen melden. Ze moeten ook spookoproepen en ontbrekende voicemails melden wanneer ze worden ontvangen. Medewerkers mogen voicemail ook niet te lang bewaren.
De realiteit is dat cyberbeveiligingstraining tijdens onboarding soms niet voldoende is. Daarom moet u zich regelmatig bijscholen om uw VoIP te allen tijde veilig te houden.
TIP #5. GEBRUIK WEBINTERFACE DEACTIVEREN
In het ideale geval deactiveert u de webinterface die voor uw VoIP-systeem wordt gebruikt.
Waarom?
Het gebruik van telefoons op een desktopcomputer opent een zwaktegebied voor aanvallers. Het is genoeg voor een enkele telefoongebruiker die ten prooi valt aan het blootstellen van het hele systeem aan een externe partij. Als gevolg hiervan kunnen al uw gegevens in tekstformaat worden gestolen.
Dus, tenzij het absoluut noodzakelijk is dat u de webinterface gebruikt, moet u deze zeer strikt beveiligen.
TIP #6. GEBRUIK EEN VPN VOOR WERKNEMERS OP AFSTAND
Virtual Private Networks (VPN’s) zijn geweldige software die het verkeer versleutelt, ongeacht de locatie van uw werknemer.
Zo’n netwerk kun je opzetten voor je medewerkers op afstand om datalekken en -inbreuken te voorkomen. Het goede nieuws is dat het gebruik van deze service de gesprekskwaliteit niet verslechtert.
(HER)KRIJGEN CONTROLE OVER UW VOIP-BEVEILIGING
VoIP-systemen zijn een fantastisch alternatief voor vaste lijnen. Ze bieden immers veel meer functies en flexibiliteit tegen een fractie van de kosten. Door hun betrouwbaarheid op internet zijn ze echter ook vatbaar voor cyberaanvallen.
Als u net een VoIP-systeem voor uw bedrijf heeft opgezet of overweegt er een te starten, moet het beveiligen ervan uw eerste prioriteit zijn.
Loop niet het risico ten prooi te vallen aan tolfraude, malware, phishing en andere aanvallen. Neem de tijd om uw bedrijf te beveiligen door de tips in dit artikel te volgen.
En als u meer hulp nodig heeft om deze wijzigingen door te voeren of als u verder wilt praten over de beveiliging van het VoIP-systeem van uw bedrijf, neem dan contact met ons op en we kunnen een gesprek van 10-15 minuten opzetten.